Bestuurderskaart en rijbewijs B

Bestuurderskaart en rijbewijs B

Bestelwagens met een aanhanger die bijvoorbeeld worden ingezet bij aannemers of hoveniers behoeven geen tachograaf aan boord te hebben. Maar als dezelfde combinatie meer dan 3500 kg meet en over grotere afstanden wordt ingezet, is die tachograaf wel verplicht. En daarmee ook de (digitale) bestuurderskaart.

Het lijkt zo’n leuk telefoontje van ChauffeurXpert: Of ik even met een lichte truck en aanhanger naar Milaan kan rijden? De lading: twee klassieke sportwagens! Een kolfje naar mijn hand, ware het niet dat ik geen bestuurderskaart heb. Pech dus.

Een digitale tachograaf vind je tegenwoordig in bijna alle vrachtwagens en elke chauffeur heeft er een pasje voor. Zonder deze bestuurderskaart mag je de weg niet op. En de boetes die overtreders kunnen verwachten zijn bepaald niet mals, dus dat laat je wel uit je hoofd. Natuurlijk zijn er ook hier grensgevallen en uitzonderingen op de regels en daar gaat het in dit geval om. We staken ons licht op bij de EVO, de Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport, die sinds kort verder gaat als evofenedex.

Met het B rijbewijs mag een aanhangwagen tot 750 kg tmm (toegestane maximum massa, dus het totaal gewicht van het voertuig + aanhangwagen + laadvermogen getrokken worden of zwaarder mits de totale combinatie niet boven 3500 kg tmm uitkomt. Heb je een E achter B gehaald vóór 19 januari 2013 dan mag je met een aanhangwagen boven 750 kg tmm de weg op. Er is geen bovengrens, mits het trekkend voertuig de aanhangwagen technisch gezien kan trekken. Deze groep rijbewijshouders behouden hun oude rechten. Met E achter B gehaald ná 19 januari 2013 mag een aanhangwagen tot max 3500 kg getrokken worden.

Groot-rijbewijs-doorwerkgever

Groot rijbewijs

Ook al heeft de bestelwagen een totaalgewicht van minder dan 3,5 ton, in combinatie met een aanhanger – met daarop die fraaie klassieker – wordt het totaal van eigen gewicht plus laadvermogen vaak meer dan 3,5 ton. Dan is een tachograaf verplicht en daarmee ook een bedrijfskaart voor de eigenaar van de vrachtwagen. Wie dan achter het stuur kruipt, moet over een bestuurderskaart (ook wel chauffeurspas genoemd) beschikken.

Waar kun je zo’n kaart krijgen? Misschien is krijgen niet het juiste woord, want het gaat je € 117,37 kosten, maar die is dan ook vijf jaar geldig. Als je rijbewijs eerder verloopt, blijft je bestuurderskaart gewoon geldig – die twee zijn weliswaar beide noodzakelijk, maar ze behouden hun eigen betekenis. Speciale (vak)kennis wordt niet gevraagd, evenmin als een bewijs van goed gedrag ofzo.

De bestuurderskaart is aan te vragen bij KIWA (https://diensten.kiwa.nl/). Reken wel op een doorlooptijd van twee tot drie weken, want je ontvangt eerst per post een set aanvraagformulieren en als je die hebt teruggestuurd duurt het natuurlijk ook weer een tijdje voordat je bestuurderskaart thuis wordt afgeleverd. En deze moet persoonlijk worden uitgereikt, dus je kunt niet een vriend of partner machtigen om de bestuurderskaart aan te pakken of op te halen.

Voor de geroutineerde vrachtrijders is dit allemaal gesneden koek, maar als toevallige liefhebber van leuke ritjes is het goed om te weten dat de mooiste opdrachten zonder bestuurderskaart gemakkelijk aan je neus voorbij kunnen gaan. Ciao, ciao Milano!

Doorwerkgever
info@doorwerkgever.nl

Iedereen die wil en kan werken, moet kunnen werken. Ook na pensioen. En daarom maken wij doorwerken na pensioen mogelijk.



Blog alles over doorwerken

Doorwerkverhalen van doorwerkers, lessons learned, onderzoeken, feiten en cijfers