Mijn taxichauffeur op donderdagavond

Mijn taxichauffeur op donderdagavond

Donderdagavond 24 november ging ik weer op stap met de taxi, deze keer richting Rotterdam. Voor mij niets bijzonders natuurlijk, dat doe ik regelmatig. Wat deze avond ook niet zo bijzonder maakte was dat ik in de file terecht kwam. Dit is de laatste tijd namelijk meer regel dan uitzondering. Daarom moet je er zelf maar iets leuks van maken. Zo dacht ik tenminste toen ik de stoute schoenen aantrok en van de tijd en de gelegenheid gebruik maakte om mijn chauffeurs van deze avond eens even flink te ondervragen naar hun ervaringen als taxichauffeur.

 

Files zijn de reden waarom ik taxichauffeur ben geworden 

Op de heenreis maakte ik kennis met Frans. Een man rond de 40 jaar. Hij vertelt mij dat de files voor hem de reden is geweest om volledig taxichauffeur te worden. Ik herhaal mijn vraag nog maar eens een keer, omdat ik zeker wilde zijn dat ik het wel goed heb verstaan. Zijn de files niet juist een reden om te stoppen? Frans vertelt mij dat hij hiervoor brandwacht is geweest en dat hij naast zijn werk al een eigen taxionderneming had. Als brandwacht begon hij vrij vroeg op de dag en zat zijn werkdag erop voor de avondspits begon. Toen in 2008 de economische crisis in Nederland begon betekende dit voor Frans dat hij langere werkdagen moest maken. Hij kwam dagelijks in de avondspits en de daarbij behorende files terecht, waardoor het na een lange dag erg veel tijd kostte om thuis te komen. Hij besloot zich daarom volledig te richten op zijn taxionderneming en stopte met zijn werk als brandwacht. Met zijn taxionderneming kon hij zijn familie in dienst nemen en ze daarmee aan een baan helpen, dat was een mooie bijkomstigheid.

 

Als taxichauffeur help ik mensen

Het helpen van familieleden aan een baan is niet het enige wat hij graag doet. Dat blijkt wel uit het antwoord op mijn vraag wat hij het mooiste aan zijn vak als taxichauffeur vindt: het helpen van mensen die niet zelfstandig van A naar B kunnen komen. Ook aan dit werk zitten helaas ook nadelen. Frans heeft als taxichauffeur voornamelijk te maken met de zogeheten regioritten. Deze dienst wordt voornamelijk aangeboden aan mensen met een mobiliteitsbeperking. Zij kunnen gedurende de dag ritten reserveren. Hierdoor weet Frans bij aanvang van zijn dienst niet hoe zijn dag gaat verlopen. Het kan zijn dat hij veel loze ruimtes heeft en dus veel moet wachten. Maar het kan ook betekenen dat hij de hele dag door onder tijdsdruk moet rijden en bijna geen pauzes heeft. Dit benoemt hij dan ook als minst leuke aspect aan zijn werk. Gelukkig komen aan alle files een eind en kwamen we op mijn bestemming aan.

Wanneer ik om 20.15 uur weer opgehaald wordt door de taxi, word ik bij het instappen vriendelijk begroet met: hallo mijn naam is Rob en ik breng je vanavond weer thuis. Het ijs was voor mij gebroken. Het was een mooie opening voor een gesprek naar zijn ervaringen als taxichauffeur. Gelukkig sta je om deze tijd niet zo vaak in de file. Rob geeft namelijk aan dat files voor hem het minst leuke is aan zijn werk als taxichauffeur. Het mooiste aan dit vak, vindt hij, is dat dit soort vervoer in Nederland bestaat. Daardoor kunnen mensen met een mobiliteitsbeperking langer zelfredzaam blijven.

 

Van juwelier naar taxichauffeur, een hele ommekeer 

Rob rijdt al 16 jaar op de taxi en is van origine juwelier. Iets heel anders dus. Omdat het aantal overvallen op juweliers steeds groter wordt en het risico wat dat voor hem met zich meebracht, deed hem besluiten om daar 16 jaar geleden mee te stoppen. Gezien zijn mooie grijze haar durf ik hem heel brutaal wel naar zijn leeftijd te vragen. Hij is 67 jaar, dan mag hij dus volgens mij al met pensioen. “Jazeker”, antwoordt Rob mij dan ook, “ik heb al AOW en werk nu als chauffeur op basis van een oproepcontract”. Wat voor hem betekent dat hij de ene week misschien maar twee dagen werkt en de week erna wel vijf dagen.

 

Doorwerken als taxichauffeur voor aanvulling op de AOW 

Gezien mijn functie bij ChauffeurXpert ben ik dan natuurlijk erg nieuwsgierig waarom hij doorwerkt na zijn pensioen. Misschien vindt hij het contact met mensen erg leuk of verveelt hij zich? Het echte eerlijke antwoord? Hij werkt voor het geld. Hiermee zorgt hij voor een mooie aanvulling op zijn AOW.

Zonder de files kwam het einde van de rit eerder dan gedacht en ben ik weer veilig thuis. Met dank aan deze twee chauffeurs. Zoals ik ook al eerder aangaf heeft de chauffeur geen invloed op de planning van de ritten. Informeer en communiceer daarom goed met de passagiers zodat duidelijk is waar iedereen aan toe is. Wees altijd eerlijk en correct, zo is de kans op onenigheid en klachten klein. Ook heeft u als chauffeur te maken met verschillende doelgroepen zoals ouderen, zieken, mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking en kinderen. Het is belangrijk om daar goed op in te spelen. Ouderen zijn misschien eenzaam en/of ziek en gehandicapte mensen willen vaak ook hun verhaal kwijt. Elke situatie vraagt om zijn eigen benadering en dat vraagt wat van uw sociale vaardigheden als chauffeur. Ikzelf vind het ook belangrijk dat ik me veilig voel en vind het bijvoorbeeld eng om in de taxi in de rolstoel te blijven zitten. Helaas ontkom je daar niet altijd aan en als ik het idee heb dat een chauffeur weet wat hij doet, dan neemt dat gelukkig wat angst bij mij weg.

Tijdens een rit wordt er dus van zowel mij als de chauffeur wat verwacht. Houd je daar beiden rekening mee dan komt het helemaal goed! Sterker nog, zonder taxivervoer had in niet kunnen worden wie ik nu ben en dankzij deze mogelijkheid kan ik mij nog steeds door ontwikkelen. Dat maakt me een blij mens!

Doorwerkgever
info@doorwerkgever.nl

Iedereen die wil en kan werken, moet kunnen werken. Ook na pensioen. En daarom maken wij doorwerken na pensioen mogelijk.



Blog alles over doorwerken

Doorwerkverhalen van doorwerkers, lessons learned, onderzoeken, feiten en cijfers