Taxivervoer zorgde ervoor dat ik kan zijn wie ik nu ben!

Taxivervoer zorgde ervoor dat ik kan zijn wie ik nu ben!

Vrijheid door taxivervoer

Wat dat betreft mag ik mezelf gelukkig prijzen dat ik in een land als Nederland woon en dat het op het gebied van taxivervoer hier goed geregeld is. Natuurlijk ben je in een bepaalde zin daardoor juist beperkt en afhankelijk omdat je qua mobiliteit altijd aangewezen bent op een chauffeur en diens ritschema. Tegelijkertijd geeft het juist een stuk vrijheid en zelfstandigheid omdat taxivervoer je de mogelijkheid biedt om je buitenshuis te kunnen verplaatsen. Hierdoor heb je meer mogelijkheden om onderdeel te zijn binnen de maatschappij en je daarmee een mooi (sociaal) netwerk om je heen krijgt.

 

Met taxivervoer naar de middelbare school

Zo reed ik een aantal jaar wekelijks naar therapieën. Na een pauze van een aantal jaar kreeg ik te maken met het leerlingenvervoer. Ik was 12 jaar, ging naar een nieuwe school en deze was te ver om daar zelfstandig naartoe te gaan. Zenuwachtig als ik was voor alle nieuwe dingen die er op mij af gingen komen, stapte ik in de taxi. Om het geheel nog erger te maken was de openingszin van de chauffeur: “Do you speak English?” Ik wist niet wat me overkwam! Goede communicatie is essentieel wanneer u werkzaam bent als chauffeur voor taxivervoer en daarom is het van groot belang dat u de Nederlandse taal goed beheerst. Wel heb ik jarenlang flink kunnen oefenen op het spreken van de Engelse taal en fungeerde ik als tolk voor de andere passagiers. Ondanks de taalbarrière kan ik met plezier en een goed gevoel terug kijken op die periode.

 

Taxivervoer in mijn jongere jaren

Op mijn derde begon het grote taxiavontuur… Zelf weet ik daar niet zo veel meer van. Wat op zichzelf al een goed teken is, denk ik. Ik had een vaste groep chauffeurs en zat dagelijks met dezelfde kinderen in de taxi. Erg fijn, want dat geeft een vertrouwd gevoel. Op zo’n jonge leeftijd is dat vertrouwen misschien nog wel belangrijker voor de ouders. Zij vertrouwen hun kind toe aan de chauffeur. Daarom is het erg belangrijk dat u op een goede manier met de doelgroep die u rijdt weet om te gaan, in dit geval kinderen. Elke doelgroep vraagt weer om een andere benadering van u als chauffeur. U bent het visitekaartje van het bedrijf en er wordt van zowel de passagiers als het bedrijf waarvoor u werkt, verwacht dat u uw werk goed uitvoert.

 

Huidige taxivervoer

Na de periode van het leerlingenvervoer kreeg en heb ik nu nog steeds te maken met taxivervoer. Nu maak ik voornamelijk gebruik van de gemeentelijke vervoersvoorziening van de WMO. Ik zelf woon in Zoetermeer en heb te maken met Regiotaxi Haaglanden. Dit is weer een hele andere manier van vervoeren merk ik, zowel voor mij als passagier als voor de chauffeur. Hierbij heb je namelijk niet meer te maken met vaste ritten en vaste tijden. Je moet hier goed op kunnen anticiperen en voor mij als passagier vraagt dat om iets meer flexibiliteit.  Meestal trek ik voor een rit extra tijd uit omdat niet bekend is hoeveel medepassagiers er zijn en langs hoeveel adressen je daardoor moet.

 

Chauffeur van taxivervoer 

Daarnaast houd ik er altijd rekening mee dat de chauffeur ook de uitvoerder is van een opdracht en dat hij zelf geen invloed heeft op de planning of de verkeerssituatie. Met deze flexibele instelling verwacht ik ook wel wat van de chauffeur. Zelf vind ik het erg prettig en belangrijk dat de chauffeur enige basiskennis heeft van de Nederlandse wegen. Met enige zelfkennis kan ik zeggen dat mijn oriëntatievermogen zich ver beneden het vriespunt bevindt. Omdat een navigatiesysteem ook niet altijd de juiste informatie geeft en ik ook niet als TomTom kan fungeren, is het erg fijn dat je weet dat je op de goede plek terecht komt door de stratenkennis van de chauffeur.

 

Zoals ik ook al eerder aangaf heeft de chauffeur geen invloed op de planning van de ritten. Informeer en communiceer daarom goed met de passagiers zodat duidelijk is waar iedereen aan toe is. Wees altijd eerlijk en correct, zo is de kans op onenigheid en klachten klein. Ook heeft u als chauffeur te maken met verschillende doelgroepen zoals ouderen, zieken, mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking en kinderen. Het is belangrijk om daar goed op in te spelen. Ouderen zijn misschien eenzaam en/of ziek en gehandicapte mensen willen vaak ook hun verhaal kwijt. Elke situatie vraagt om zijn eigen benadering en dat vraagt wat van uw sociale vaardigheden als chauffeur. Ikzelf vind het ook belangrijk dat ik me veilig voel en vind het bijvoorbeeld eng om in de taxi in de rolstoel te blijven zitten. Helaas ontkom je daar niet altijd aan en als ik het idee heb dat een chauffeur weet wat hij doet, dan neemt dat gelukkig wat angst bij mij weg.

 

Tijdens een rit wordt er dus van zowel mij als de chauffeur wat verwacht. Houd je daar beiden rekening mee dan komt het helemaal goed! Sterker nog, zonder taxivervoer had in niet kunnen worden wie ik nu ben en dankzij deze mogelijkheid kan ik mij nog steeds door ontwikkelen. Dat maakt me een blij mens!

Doorwerkgever
info@doorwerkgever.nl

Iedereen die wil en kan werken, moet kunnen werken. Ook na pensioen. En daarom maken wij doorwerken na pensioen mogelijk.



Blog alles over doorwerken

Doorwerkverhalen van doorwerkers, lessons learned, onderzoeken, feiten en cijfers