DOORWERKCHARTER

Inleiding

Dit charter biedt richtlijnen voor Doorwerkgever, Gevolmachtigde Partners, Doorwerknemers en Opdrachtgevers binnen de uitvoering van de Doorwerkregeling.

De samenwerking ’ten dienste van’ is gebaseerd op vrijwilligheid, autonomie en resultaatgerichtheid. Er is sprake van gelijkwaardigheid en daardoor geen formele gezagsverhouding.

Bij de interpretatie van dit charter betekent dat niet alleen de letterlijke tekst telt, maar ook de redelijke verwachtingen en intenties van partijen in de gegeven omstandigheden.

1. Algemene uitgangspunten voor iedereen

Wat kan wel?

  • Doorwerken op basis van vrijwilligheid, zonder verplichting om werk aan te nemen.
  • Zelf bepalen wanneer en hoeveel je doorwerkt.
  • Betaalde werkzaamheden uitvoeren op basis van resultaat, niet op basis van urenregistratie zoals bij een arbeidscontract.
  • Geen verplichting tot aanwezigheid op vaste tijden of deelname aan vergaderingen zoals bij een reguliere baan.

Wat kan niet?

  • Verplicht moeten werken.
  • Verplichting om beschikbaar te zijn zonder instemming.
2. Rollen en verantwoordelijkheden

2.1 Doorwerkgever
De Doorwerkgever faciliteert de Doorwerkregeling en zorgt voor:

  • een juridisch sluitend kader voor doorwerken zonder conflicten met het arbeidsrecht.
  • een opting-in regeling, waarbij loonheffing wordt ingehouden zonder sociale verzekeringsplicht op verzoek van de Doorwerknemer.
  • ondersteuning voor Doorwerknemers en Opdrachtgevers bij administratieve en fiscale verplichtingen.

Wat kan wel?

  • Doorwerkgever kan namens de Doorwerknemer loonheffing afdragen.
  • Administratieve begeleiding bieden zonder dwingende regels op te leggen.

Wat kan niet?

  • Doorwerkgever kan geen arbeidsvoorwaarden afdwingen zoals in een cao.
  • Geen eenzijdige aanpassingen maken in de overeenkomst zonder overleg.

2.2 Doorwerknemer
De Doorwerknemer is met pensioen, werkt vrijwillig door en:

  • bepaalt in hoge mate zelf de werkuren en opdrachten.
  • is resultaatgericht, draagt bij en niet meer af aan derden partijen zoals bij een CAO.
  • houdt zich aan de huisregels van de Opdrachtgever, zonder dat dit een arbeidsrelatie creëert.
  • respecteert vertrouwelijkheid en ethiek binnen de werkzaamheden.

Wat kan wel?

  • Werken op projectbasis zonder verplichting tot vaste uren.
  • Werkzaamheden uitvoeren op basis van eigen expertise en ervaring.
  • Afspreken om een specifieke taak uit te voeren binnen een bepaalde periode.

Wat kan niet?

  • Het afdwingen van een vast contract of vaste werktijden zoals gebruikelijk is voor een werknemer.

2.3 Opdrachtgever
De Opdrachtgever is een organisatie die een Doorwerknemer inschakelt en:

  • biedt heldere werkafspraken.
  • respecteert de vrijwilligheid van de Doorwerknemer en communiceert dit in de organisatie.
  • faciliteert een veilige werkomgeving.

Wat kan wel?

  • Afspraken maken over resultaten, ook over vaste werktijden maar nooit verplicht.
  • Voorstellen doen over werkindeling, zolang de Doorwerknemer vrij is deze te accepteren of aan te passen.
  • Een Doorwerknemer inhuren voor specifieke projecten.

Wat kan niet?

  • Een Doorwerknemer verplichten om zich ziek te melden volgens een ziekteprotocol.
  • Eisen dat de Doorwerknemer op een vaste werkplek en tijdstip aanwezig is.
  • Functioneringsgesprekken houden zoals bij reguliere werknemers.
  • Verplichtingen opleggen van een vast contract of vaste werktijden zoals bij een werknemer.
3. Praktische afspraken en flexibiliteit

Wat kan wel?

  • Werken op basis van opdracht en resultaat, zonder vast dienstverband.
  • Een urenregistratie zonder rooster, facturatie op basis van de afgesproken vergoeding.
  • Vrijheid in werkindeling, zolang het afgesproken resultaat behaald wordt.

Wat kan niet?

  • Verplichte aanwezigheid/inroostering.
  • Verplichting tot deelname aan bedrijfsbijeenkomsten.
  • Vakantiegeld, pensioenopbouw of andere secundaire arbeidsvoorwaarden.
4. Privacy en vertrouwelijkheid

Wat kan wel?

  • Bedrijfsinformatie gebruiken binnen de opdracht, maar niet daarbuiten.
  • Mondelinge en schriftelijke afspraken over geheimhouding maken.

Wat kan niet?

  • Gevoelige bedrijfsinformatie delen zonder toestemming.
  • Klantgegevens gebruiken voor eigen commerciële doeleinden.
5. Veiligheid en ethiek

Wat kan wel?

  • Opdrachtgevers moeten een veilige werkomgeving bieden.
  • Doorwerknemers dienen professioneel en respectvol om te gaan met collega’s, klanten en zaken die hen toebehoren.

Wat kan niet?

  • Werken onder onveilige omstandigheden.
  • Discriminatie of ongelijke behandeling tolereren.
6. Evaluatie en bijstelling

Wat kan wel?

  • In overleg herzien van de charter en contractvoorwaarden.

Wat kan niet?

  • Afspraken maken die niet passen binnen de principes van vrijwilligheid en
    autonomie.
Slotwoord

Door akkoord te gaan met dit Doorwerkcharter, verklaren Doorwerkgevers, Doorwerknemers en Opdrachtgevers zich te conformeren aan de uitgangspunten van vrijwilligheid, flexibiliteit en resultaatgerichtheid. Dit charter biedt een juridisch solide kader waarin flexibel doorwerken na pensioen mogelijk is zonder risico’s van herkwalificatie als werknemer.