De klantenservice: helpen zoals u geholpen wil worden

door | mrt 4, 2019 | uncategorized | 0 Reacties

Mensen helpen, wie haalt daar nu geen voldoening uit? Het is mooi als u hier uw beroep van kunt maken. Vaak wordt er dan gedacht aan functies in de zorg. Dat is jammer, want werken in de zorg is niet voor iedereen weggelegd. Er zijn nog meer functies die in dit profiel passen. Klantenservicemedewerker is er hier één van.

Klantenservice: service zoals deze bedoeld is

Ieder groot bedrijf heeft vaak een aparte afdeling voor de klantenservice. Simpelweg om vragen van klanten zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden. Dat u bij hulpverlener niet direct aan een klantenservicemedewerker denkt is niet zo gek. Een klantenservice wordt nog vaak verward met klachtenservice of een callcenter.

Wij hebben het hier over een klantenservice zoals hij echt bedoeld is: mensen verder helpen en voorzien van onafhankelijk advies om daarmee hun vragen te beantwoorden. Het is daarbij een uitdaging om ervoor te zorgen dat de klant de telefoon weer met een glimlach neerlegt.

De klantenservicemedewerker als goede gesprekspartner

Als klantenservicemedewerker moet u communicatief sterk zijn. Gedurende de hele dag beantwoordt u vragen van klanten. Het is hierin belangrijk om een gesprek op passend niveau te bieden om zo een volwaardige gesprekspartner te zijn.

De vragen die u krijgt zijn zeer divers. Dit kunnen vragen zijn over bijvoorbeeld verhuizing, contracten of gebruik van producten. Deze contactmomenten zijn een goede gelegenheid om te informeren of de service van de opdrachtgever nog steeds naar wens is en of er nog andere dingen zijn waarmee u kunt helpen.

Alleen de beste service is goed genoeg

Ieder gesprek is anders en geen dag is het zelfde op de afdeling klantenservice. Dit maakt deze functie erg leuk als een ware uitdaging. Het helpen van mensen staat altijd voorop.

Om dit zo goed mogelijk te kunnen doen wordt er vaak een training aangeboden. Deze training is er op gericht om meer te weten te komen over de opdrachtgever en hun product en hoe u de klant het beste kunt helpen. Dit allemaal om van u een goede medewerker van de klantenservice te maken.

Zo kunt u mensen helpen op een manier waarop u zelf ook geholpen wilt worden. Alleen de beste service is goed genoeg.

Door Lianne van der Stoep

Wilt u aan de slag als klantenservicemedewerker? Bekijk direct het aanbod aan vacatures in uw regio!