Hoe vinden wij onze doorwerkbanen?

Annelous_Doorwerkgever

Hoe vinden wij onze doorwerkbanen?

Elke dag werken wij met een team van 10 mensen aan het mogelijk maken van langer doorwerken voor mensen die willen en kunnen. Dit doen wij enerzijds door het zoeken van potentiële doorwerkers en anderzijds door het vinden van de juiste doorwerkbanen. En als ik één ding geleerd heb de afgelopen 10 jaar is dat het maken van de juiste match nog steeds de grootste uitdaging is!

Want wat zijn nu eigenlijk geschikte doorwerkbanen en voor wie? En waar vinden we die?

Twee categorieën doorwerkbanen

Doorwerkbanen kan je grofweg in twee categorieën verdelen: doorwerken in dezelfde functie en vaak ook bij dezelfde werkgever of doorwerken op flexibele werkzaamheden bij een opdrachtgever.

Bij dezelfde werkgever

Wij zien dat ongeveer 1/3 van onze doorwerkers in dezelfde functie werken als voor hun pensioen. Zij zijn gevraagd door hun werkgever om nog even te blijven, maar nog vaker hebben zij dit zelf aangegeven en hebben zij een voorstel gedaan aan hun werkgever. Inspirerende voorbeelden hiervan zijn de doorwerkers Adri en Herman.

Op deze manier aan een doorwerkbaan komen komt helaas nog relatief weinig voor. Uit onderzoek van het NIDI blijkt dat ruim de helft van de werkgevers ervaring heeft met werknemers die doorwerken na hun (verplichte of vervroegde) pensioen. Het gaat dan vaak om enkele doorwerkers per organisatie die met name worden ingezet en gewaardeerd voor hun specifieke kennis of ervaring dat zij inbrengen.

Hier liggen in onze ogen dan ook nog een hoop kansen voor doorwerkers. Voor doorwerken word je niet of zelden gevraagd. Als je het wilt zul je het gewoon bespreekbaar moeten maken. Het is het meest verstandig om dit ruim een jaar voor je pensioengerechtigde leeftijd al te doen. Eerst aan een leidinggevende en daarna aan HR. Zo hebben zij ruim de tijd om te kijken naar mogelijkheden maar ook om hun beeld bij te stellen over doorwerkende ouderen. Want dat is helaas nog steeds vaak de praktijk. De vooroordelen over dat zij vaker ziek, minder productief en duurder zijn bestaan nog steeds. Het gebeurt nog regelmatig dat wij opdrachtgevers moeten vertellen dat er echt geen rollators binnen zullen komen maar vitale, veerkrachtige mensen die het gewoon leuk vinden om nog te werken (het zijn net mensen die doorwerkers 😉)

De reacties van deze opdrachtgevers na de kennismaking met doorwerkers is dan vaak wel weer fantastisch. De meeste van hen worden daarna trouwe opdrachtgevers en ambassadeurs van doorwerken.

Flexibele bijbanen bij opdrachtgever

Dit geeft eigenlijk direct de moeilijkheid weer bij het zoeken naar geschikte doorwerkbanen voor ons. Vaak moeten we eerst nog wat aan missiewerk doen alvorens we pas echt kunnen praten over de inhoud van de werkzaamheden. Want laten we het daar over hebben.

Doorwerkbanen moeten bij ons aan een aantal criteria voldoen: flexibel, parttime, fysiek niet te zwaar, leuk en betekenisvol. Nu zijn die laatste twee criteria nogal subjectief. Wat voor de één leuk is, bijvoorbeeld chauffeurswerkzaamheden, hoeft dat voor de ander niet te zijn. Toch weten we inmiddels wel wat echt niet leuk is.

Het vinden van flexibele bijbanen

Dan is er nog een andere uitdaging in het zoeken. Wij hebben ruim 18.000 mensen ingeschreven in onze database en dagelijks komen daar nieuwe inschrijvingen bij. We zijn dus op zoek naar véél vacatures. Hiervoor kennen we onze zogenaamde key-accounts: opdrachtgevers met een grote vraag naar flexibele arbeidskrachten. Een goed voorbeeld hiervan is Hello Fresh, die doorlopend op zoek is naar een groot aantal bezorgers voor maaltijdboxen in Nieuwegein en Diemen. Ontdekken of dit wel of niet leuk is? Geef u dan op voor de kennismakingbijeenkomst door te reageren op de vacature en laat u inspireren en informeren.

Wij begrijpen ook dat de doorwerkbanen die we aanbieden wellicht niet altijd dé werkzaamheden zijn waar iedereen enthousiast van wordt. Het vinden van die balans is dan ook een doorlopend proces waar we ons elke dag hard voor inzetten. Op dit moment zijn we een online programma aan het testen bij kandidaten ingeschreven in de regio Amsterdam en Utrecht om met behulp van dit programma te ontdekken waar de beste doorwerkmogelijkheden liggen voor een ieder. Ik houd u op de hoogte van de resultaten.

Mocht u nog ideeën hebben voor kansen of mogelijkheden dan hoor ik die natuurlijk graag. Samen weten en zien we meer.

Annelous.

Annelous Vrancken
annelous@doorwerkgever.nl

Hoi, mijn naam is Annelous Vrancken. Ik ben Chief Marketing bij Doorwerkgever en zet mij al 10 jaar in om doorwerken mogelijk te maken voor mensen die willen én kunnen. Dit doe ik vanuit mijn persoonlijke missie om mensen en inhoud met elkaar te verbinden.Ik ben 38 jaar, woon in Driebergen en heb een relatie met de leukste man en vader van mijn kindjes Cees (7) en Lulu (4). Ik ben dol op eten, drinken, dansen, fashion, mensen en verhalen!Wilt u uw levensverhaal delen? Graag!



Blog alles over doorwerken

Doorwerkverhalen van doorwerkers, lessons learned, onderzoeken, feiten en cijfers