Doorwerken na je pensioen
Hans (69) komt uit Uithoorn en was jarenlang bij de KLM in dienst als chauffeur op een bakwagen met schaarinstallatie. ,,Leuk werk en ik had het nog best een aantal jaren willen doen, maar bij de KLM is het gewoon afgelopen als je met pensioen gaat.’’ Maar via een uitzendbureau vond Hans snel weer werk – voor twee dagen per week, ,,…want het moet wel leuk blijven!’’.
Na twee maanden pensioen zit Hans Meijer weer achter het stuur.
,,Ik werk nu vooral omdat ik het leuk vind, al is het geld ook niet weg.’’
Korter doorbetalen
Steeds meer gepensioneerde chauffeurs willen doorwerken. Het zijn er nu zo’n 180.000, ruim 21 procent hiervan doet chauffeurswerkzaamheden. Door de ‘Wet doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd’ gelden er sinds 1 januari 2016 duidelijke regels voor het doorwerken. Onder andere dat werkgevers slechts dertien weken hoeven door te betalen bij ziekte. Voor 2016 was dat nog twee jaar: de regels die voor iedereen golden. Voor werkgevers is het heel aantrekkelijk gepensioneerde chauffeurs in dienst te nemen. Ze hoeven veel minder werkgeverspremies af te dragen. ,,Oudere chauffeurs hebben bovendien veel ervaring. Ze zijn vaak ook rustiger en serieuzer’’, zegt Jolijn van Leeuwen van Doorwerkgever, een bureau dat gespecialiseerd is in doorwerken na het pensioen. ,,En dat ouderen vaak ziek zouden zijn, is echt een fabeltje. Mensen die werken omdat ze het leuk vinden, zijn juist veel minder vaak ziek.’’
Oudere werknemers zijn helemaal niet vaker ziek
Flexibel
Op grond van hun ervaring hebben ouderen soms wel een heel duidelijke mening. ,,Ik ben best flexibel’’, zegt Hans Meijer, ,,maar als het op veiligheid aankomt, doe ik geen water bij de wijn. Bij mijn vorige werkgever moest ik op weg met een oplegger waarvan de banden half versleten waren. Ik heb toen gezegd dat ik binnen een week weg zou zijn als ze die niet zouden vernieuwen. Dat hebben ze toen gedaan’’. Ook wil Hans geen risico’s nemen wat betreft zijn gezondheid. ,,Ik heb een hernia, waar ik gelukkig geen last van heb, maar ik moet geen zware dingen gaan tillen of met voorwerpen gaan slepen want dan kan ik er toch last van krijgen. Dat wil ik natuurlijk niet. Bij mijn vorige werkgever werd de lading via een lopende band zo de laadruimte in geschoven, dus dat was geen probleem. Sinds januari van dit jaar werk ik twee dagen per week bij Hadek, een staalbedrijf uit Kockengen. De Volvo FM waar ik mee rijd, is gelukkig uitgerust met een kraan waar ik alles mee kan doen. Ik hoef dus zelf niets te tillen. En het is ook nog leuk om met een kraan te werken.’’
Verdiensten
Over de verdiensten is Hans goed te spreken: 12 euro netto per uur. Het geld is overigens niet de belangrijkste reden dat hij is blijven werken. ,,Ik heb een pensioen opgebouwd en mijn vrouw werkt, dus ook zonder dit werk zouden we goed kunnen rondkomen. Maar alle dagen thuis zitten is niets voor mij. Bovendien word je dan al snel gevraagd allerlei huishoudelijke klusjes te doen, haha. Het geld dat ik hiermee verdien, gebruik ik voornamelijk voor mijn hobby: modelvliegen.’’ Iemand die gepensioneerd is, mag onbeperkt bijverdienen. Jolijn van Leeuwen adviseert wel met een belastingadviseur te kijken naar het totale bedrag dat iemand uit zijn pensioen, zijn AOW en zijn extra inkomsten binnenkrijgt. ,,Als je daardoor in een hogere belastingschaal valt, kan dat soms een vervelende verrassing opleveren in de vorm van een naheffing van de Belastingdienst.’’
De Volvo FM heeft een kraan, waardoor Hans nooit hoeft te slepen of te tillen.
Geen verplichting
Doorwerkgever werkt met een speciale regeling waarbij de doorwerker onbeperkt kan bijverdienen en niet gebonden is aan een beperkt aantal contracten of periodes. Voor werkgevers die met het bureau in zee gaan, geldt een verplichting om bij ziekte dertien weken door te betalen. Die plicht wordt overgenomen door Doorwerkgever. Door het grote aantal klanten dat Doorwerkgever heeft, is er voor chauffeurs veel keus. Voor hen geldt bovendien het voordeel dat Doorwerkgever alle administratieve rompslomp verzorgt. Ze hoeven alleen maar het aantal gewerkte uren door te geven. Hans Meijer vindt het prettig dat er geen opzegtermijn geldt. ,,Als ik wil, kan ik direct stoppen’’, zegt hij. ,,Natuurlijk doe ik dat niet, want dan zou ik het bedrijf en mijn collega’s in moeilijkheden brengen. Maar het idee dat het kan, is geweldig. Ik voel me vrij en ongebonden. Het neemt veel stress en frustratie weg. Wat overblijft is het plezier in mijn werk. Op die manier kan ik nog heel lang doorgaan!’’
Door: Bert Mateboer
Truckstar N.5
[vc_row row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern” css_animation=””][vc_column][vc_column_text]
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]