Door vergrijzing zien organisaties in de automotive branche veel talent en ervaring vertrekken. Tegelijkertijd zien we een beperkte instroom van goed gekwalificeerde medewerkers, waardoor er in de sector een blijvend tekort is aan vooral technisch geschoold personeel. Dat vraagt een innovatieve blik op het aantrekken én behouden van personeel.
Langer blijven samenwerken
Wijnand Mebius is Associate Partner bij Doorwerkgever – sinds 2008 actief op het thema ‘doorwerken na pensioen’ – en heeft ruime leidinggevende en bestuurlijke ervaring in de automotive sector. Hij zet zich als adviseur in voor organisaties in deze sector die op zoek zijn naar mogelijkheden om medewerkers ook na hun pensionering duurzaam inzetbaar te houden. “De sector maakt al veel gebruik van gepensioneerden die een leuke bijbaan vinden, bijvoorbeeld als hiker, maar wat vaak vergeten wordt, is dat er ook voor werkgevers zélf kansen liggen om oudere, vakbekwame medewerkers te vragen om de samenwerking nog een aantal jaren op een prettige manier voort te zetten”, constateert Mebius.
“Medewerkers met passie voor hun vak, die nog kunnen én willen doorwerken, moeten daartoe de kans krijgen”, vindt hij. Waarom? Om hun kennis over te dragen aan de nieuwe instroom, een mooi project af te ronden, iets extra’s te verdienen of met al hun ervaring bij te springen waar dat nodig is. Maar bovenal wanneer ze dat zelf leuk vinden. Want waar het voor sommigen een opluchting is om te stoppen met werken, is er ook een groeiende groep waarvoor achter de geraniums zitten eerder een schrik- dan een droombeeld is.
Geen gedoe, goed geregeld!
Wanneer je als werkgever met iemand doorwerkt op basis van een arbeidscontract dan blijft de CAO van toepassing. Met alle daaraan verbonden verplichtingen en werkgeversrisico’s. De ‘doorwerkregeling’ van Doorwerkgever biedt in dit geval uitkomst. Mebius legt uit: “Deze regeling maakt het mogelijk dat gepensioneerden onbeperkt mogen doorwerken met een aanvullend inkomen naast hun pensioenuitkering.” Dat geeft beide partijen onbeperkte flexibiliteit in zowel de duur als omvang van de samenwerking, zonder extra kosten en bijkomende risico’s voor de werkgever, zoals doorbetaling bij arbeidsongeschiktheid of ziekte.
“Doorwerkgever neemt daarnaast de volledige administratieve lasten uit handen van de werkgever en we verzorgen de volledige administratie voor de doorwerker, inclusief inhouding en afdracht van loonbelasting en werkgeverspremies”. “Geen gedoe, goed geregeld dus”.
Oplossen van de arbeidsmarktkrapte begint dicht bij huis
Regeren is vooruitzien. Het aantal vacatures in de automotive branche is hoog. Zowel in technische beroepen als monteur, plaatwerker, autospuiter, maar ook in functies als chauffeur, verkoper of receptionist. Onderdeel van strategisch personeelsbeleid is ook de vraag naar personeel in kaart te brengen. Voor vandaag, morgen én later.
Heb je daarbij hulp of advies nodig? Neem gerust contact op met Wijnand Mebius middels zijn contactgegevens in het paarse vak hieronder.
Wil je meer weten over het thema ‘doorwerken na pensioen’, kijk dan op onze Automotive Pagina.
Dit artikel is ook te lezen op Automotive-Online.nl.
wijnand@doorwerkgever.nl