De deeleconomie. Een prachtig woord waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Want alleen door te delen kan je vermenigvuldigen leerde mijn moeder mij al. Zo zijn er succesvolle platformen voor het delen van huizen (Airbnb), auto’s (Snappcar), gereedschap (Peerby), maar is er nog geen platform voor het delen van wijsheden kwam ik in mijn zoektocht achter. Wijsheden opgedaan door levenservaring en kennis. Daar is ook Chip Conley een groot voorstander van hoorde ik hem zeggen in zijn inspirerende verhaal over de waarde van verschillende generaties op de werkvloer op het platform TED. Een prachtig platform waarop de meest waardevolle ideeën van mensen worden gedeeld.
Op 52-jarige leeftijd, na de verkoop van zijn boetiekhotels waar hij 24 jaar lang CEO was, kreeg Chip Conley een telefoontje van de jonge oprichters van Airbnb die hem vroegen om hun disruptieve start-up te laten uitgroeien tot een wereldwijde gastvrijheidsreus. Hij had de industrie-ervaring maar het ontbrak hem volledig aan digitale kennis. Hij schreef geen code of had geen Uber-app op zijn telefoon, was twee keer zo oud als de gemiddelde Airbnb-medewerker en zou rapporteren aan een CEO die jong genoeg was om zijn zoon te zijn. Conley ontdekte al snel dat hij, hoewel hij was aangenomen als leraar en mentor, ook in veel opzichten student en stagiair was. Wat hij daar leerde was de waarde van wijsheid en ervaring te combineren met de nieuwsgierigheid en de geest van een beginner.
In een wereld die het nieuwe vereert, voelen velen van ons zich onzichtbaar, ondergewaardeerd en bedreigd door de “digitale inboorlingen” die op ons neerkijken. Maar Conley stelt dat ervaring op het punt staat van een comeback. Omdat in een tijd waarin de macht jonger wordt, bedrijven wakker worden met de waarde van de nederigheid, emotionele intelligentie en wijsheid die met de jaren gepaard gaan. En hoewel digitale vaardigheden misschien alleen de houdbaarheid van de nieuwste rage of gadget hebben, vervallen de menselijke vaardigheden waarover werknemers in de loopbaan beschikken – zoals gezond verstand, gespecialiseerde kennis en de mogelijkheid om samen te werken en te coachen – nooit.
In zijn TED Talk stelt hij zichzelf de vraag waarom we wijzer worden naarmate we ouder worden. En wat daarmee dé grote waarde is van levenservaring. Volgens hem komt dit omdat we door de jaren steeds beter in staat zijn patronen te herkennen in menselijk gedrag. Dit vermogen, deze wijsheid, zouden organisaties moeten inzetten voor het oplossen van hedendaagse problemen.
Ik hoor hier een idee voor een nieuw platform. Misschien maar eens gaan pitchen in een TED Talk… Als ik durf!