Van sleutelen tot doorwerken als schade-expert

door | apr 5, 2017 | Doorwerkverhalen | 0 Reacties

[vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern” css=”.vc_custom_1492693661010{margin-bottom: 60px !important;}”][vc_column][vc_column_text]“Bijna mijn hele werkzame leven heeft in het teken gestaan van auto’s. En vandaag de dag is dit nog steeds zo. Weliswaar met af en toe een uitstapje, maar het draait toch allemaal om auto’s.” Aan het woord is de in Amsterdam geboren Hans van Walen (67 jaar).

 

De opleidingen

“Mijn opleidingen en mijn opvoeding wezen al snel aan welke richting het op zou gaan. Op mijn zesde reed ik al met mijn vader rondjes op het circuit van Zandvoort”, vertelt Hans. “Na de lagere school, zoals dat toen nog heette, ging de vervolgopleiding via de MULO naar UTS Werktuigbouwkunde en vervolgens naar de MTS Autotechniek. Tijdens mijn werkzame periode heb ik de cursus Assurantie B gevolgd en Schadeprocesmanager bij het Nederlands Instituut Van Register Experts.”

Hans’ keuze om de autowereld in te gaan is omdat hij geen type is om de hele dag achter een bureau te zitten. “Een buitendienstfunctie leek mij wel wat. Mijn vader was ook schade-expert, dus dit voorbeeld had ik al bij de hand. Bovendien was autorijden altijd al mijn hobby, handig bij een buitendienstfunctie. Eigenlijk heb ik ook van mijn hobby mijn beroep kunnen maken.”[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern”][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

De loopbaan

In 1970 startte Hans zijn eerste echte baan bij Autobusonderneming Maarse en Kroon in Aalsmeer. Daar werd hij assistent-chef bij de technische dient. “Na twee jaar volgde Citroën Amsterdam, waar ik begon als automonteur. Maar veranderingen in het bedrijf zorgden ervoor dat ik bij Citroën al snel de overstap maakte naar de receptie.”

In die periode keek Hans al om zich heen naar een andere functie. Schadebehandelaar bij een verzekeraar leek hem wel wat. Een overstap naar de verzekeraar Zürich in Den Haag was een logische vervolgstap. Zo bleef het contact met auto’s in stand.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″ css=”.vc_custom_1492693673264{padding-top: 60px !important;}”][vc_column_text]

“Ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt.”

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern” css=”.vc_custom_1492693696446{margin-top: 60px !important;margin-bottom: 60px !important;}”][vc_column][vc_column_text]

Terug naar de auto’s

“Na ons huwelijk in 1974 zijn wij door het werk bij Zürich in Delft gaan wonen. Dit duurde slechts drie maanden, omdat ik al snel ging werken bij Mercedesdealer Agam als werkplaatsadministrateur / receptionist. Dus verhuisden wij naar Apeldoorn, een heel andere hoek van het land.”

In 1978 kwam Hans in contact met CED Expertisedienst, die schades beoordeelt en vaststelt voor verzekeraars en eigenaren. De divisie waar Hans aan de slag ging doet expertises aan ‘alles met wielen’.

Een werkgever met een bijzondere missie: het beschermen en behouden van wat voor mensen van waarde is. Een missie die Hans van harte onderschreef. Hij werd daar schade-expert voor motorvoertuigen met heel Nederland als werkgebied. In die tijd volgde hij ook de opleiding tot erkend assurantieadviseur (Assurantie B).

“Bij CED Expertisedienst ben ik begonnen op 1 juni 1978. In mijn CED-periode ben ik van 1998 tot 2005 gedetacheerd bij de stichting Schadegarant als procesmanager. Op 1 maart 2015 ging ik met pensioen. Met afstand is CED de werkgever waar ik het langst gewerkt heb en een heel mooie tijd gehad heb.”[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern”][vc_column width=”1/3″ css=”.vc_custom_1492693713941{padding-bottom: 60px !important;}”][vc_column_text]

“Doorwerken als schade-expert na pensioen? Zeker geen straf!”

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

 Pensioen, en nu: doorwerken als schade-expert !

“Na bijna 37 jaar ongeveer 50 uur in de week met plezier voor CED gewerkt te hebben, was de overgang naar helemaal niet meer werken wel heel groot. Mijn werkgever bood mij de mogelijkheid aan om, na een verplichte ‘pauze’ van drie maanden, als flexmedewerker weer een aantal dagen in de week te komen werken.

Het grote voordeel van deze constructie is dat ik tot op zekere hoogte zelf kan beslissen hoeveel ik wil werken en dat de druk eraf is. Dit geeft een heel vrij gevoel. Ik kan nu geleidelijk toewerken aan de afbouw van mijn werkzame leven. Hierdoor heb ik ook meer tijd voor onze hobby (vakanties) en onze vijf kleinkinderen. Maar doorwerken als schade-expert na mijn pensioen is zeker geen straf!”[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern” css=”.vc_custom_1492693733226{margin-top: 60px !important;}”][vc_column][vc_empty_space height=”60px”][vc_column_text]Door Hans Roemer

 

Meer feiten cijfers over doorwerken na pensioen:

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]