Doorwerken zolang ik fit blijf…

door | sep 3, 2017 | uncategorized | 0 Reacties

‘Een leven in en om de truck’, zo zou je de loopbaan van Laurens Moret (73) kunnen omschrijven. Hij heeft van zijn beroep een levensstijl gemaakt en van zijn passie een beroep. Daarbij valt zijn enorme veerkracht en flexibiliteit op, zowel op de weg als daarbuiten.

“Ik heb eigenlijk alles gereden”, zo vat Laurens Moret zijn loopbaan samen. “Bakwagens met aanhangwagen, opleggers, tankwagens. Groenten heb ik gereden maar ook bloemen, stukgoed en koelwerk. En nu rijd ik aardappelen.”

Leuke herinneringen

Hij kan boeiend vertellen over zijn jonge jaren, altijd onderweg en met alle sores die toen nog heel gewoon waren. “Ik heb nog met werkboekjes gereden en bij de grenzen moest je eindeloos wachten om stempels te halen.” Wat dat betreft heeft de EU het leven van een chauffeur veel eenvoudiger gemaakt.

“Mijn eerste huwelijk was geen succes en na al het gedoe wat daarbij hoorde had ik even geen zin meer om hier te blijven. Ik wilde me uitschrijven, maar zo’n ambtenaar wilde daar niet aan meewerken. Die zei: ‘dan moet ik weten waar jij naar toe gaat, waar jij je gaat inschrijven.’ Maar ik wilde alleen maar weg. Uiteindelijk ben ik vijf jaar zoek geweest. Ik zat lekker in Spanje waar ik van de ene rit naar de andere ging. Dat was nog in de tijd van Franco, dus da’s wel een paar jaar geleden. Uiteindelijk heb ik daar nog Spaanse AOW aan overgehouden….”

Verzorgen

Als Laurens door één van zijn latere werkgevers naar de dokter wordt gestuurd dreigt voor hem de WAO. “Bij het UWV zeiden ze tegen mij: ‘u bent 59, u mag nooit meer rijden, gaat u maar lekker in de WAO.’ Maar daar had ik helemaal geen trek in – ik zei: stuur me dan maar in de WW!”

De wens om te blijven rijden vormt een rode draad in het leven van Laurens, maar deze eenling gaat zijn verantwoordelijkheden niet uit de weg. “Toen mijn vader dat nodig had heb ik hem vier jaar verzorgd en later ook nog een vriendin van mij. Dat heeft ook jaren geduurd. Maar ik wilde toch steeds blijven rijden.”

Doorwerken zolang ik fit blijf

Even leek het erop dat hij zich zou neerleggen bij een rustiger bestaan. Er is weer een nieuwe vrouw, er staat een leuk huisje in Purmerend… Maar het bleef kriebelen en zo kwam Laurens bij Doorwerkgever in beeld. Doorwerkgever matcht gepensioneerden die graag nog flexibel willen doorwerken, aan opdrachtgevers. “Hier ben ik geweldig geholpen. Ze hebben iets voor me gevonden dat prima bij mij past. Ik hoef niet heel Europa meer door, maar blijf lekker binnen de grenzen. Voor A.C. Loogman rijd ik nu aardappelen en dat betekent vroeg opstaan. Dan moet ik om vijf uur aan de bak en soms ook wel om drie uur, maar dat maakt mij niet uit. Vroeg op is voor mij nooit een probleem.”

Laurens is nu 73 en dan ligt de vraag voor de hand hoe lang je dit volhoudt of beter nog, hoelang hij dit wíl volhouden? “Volgend jaar moet ik mijn chauffeurspas verlengen en dat ga ik zeker doen. Dan, als ik 75 word, moet ik opnieuw worden gekeurd voor mijn groot rijbewijs. Als ik die keuring niet haal dan moet ik stoppen… Maar als er niks aan de hand is, ga ik door tot mijn 80e.”

Door: Ric van Kempen

 

Meer feiten en cijfers over doorwerken na pensioen:

Volg ons:

[social_icons type=”circle_social” icon=”fa-facebook” use_custom_size=”no” size=”fa-lg” link=”https://www.facebook.com/doorwerkgever” target=”_self” icon_color=”#000000″][social_icons type=”circle_social” icon=”fa-twitter” use_custom_size=”no” size=”fa-lg” link=”https://twitter.com/doorwerkgever” target=”_self” icon_color=”#000000″][social_icons type=”circle_social” icon=”fa-linkedin” use_custom_size=”no” size=”fa-lg” link=”https://www.linkedin.com/company/doorwerkgever” target=”_self” icon_color=”#000000″]